Denmark: a cruder journalistic culture

In recent years Danish journalists have started using unscrupulous methods to obtain stories. In 2014 the tabloid Se og Hør, for instance, paid bribes to the staff of credit card companies and hospitals to obtain information about celebrities. At the end of 2016 several of those implicated in the affair were sentenced to prison.

Editor at the magazine 'Se og Hoer' © picture-alliance/dpa
Editor at the magazine 'Se og Hoer' © picture-alliance/dpa
The reason behind the cruder practices in journalistic culture is the increasingly fierce competition for money and readers on the Danish media market. After a change in media legislation supported by all parliamentary parties online media as well as traditional media are eligible for subsidies. And because there are now so many electronic media, the pie has to be divided into ever smaller pieces.

The media crisis is also making itself felt in Denmark, where the leading national media outlets continue to register declines in circulation and advertising revenues, while the circulations of regional and local newspapers are starting to rise again slightly. Almost 80 percent of Danes still use traditional sources such as television, daily newspapers and radio to get their news. Then there are the online news sites. Ever more newspaper publishers are trying to boost income by introducing paywalls. Hardly any of the newspapers offers its online content for free anymore.
The Belgian media concern De Persgroep took over the company Berlingske Media from the Mecom media group in June 2014. The tabloid B.T. merged with the free daily Metroexpress in 2016 in order to expand its reach (also online). Twitter is used by journalists and politicians but is not often cited as a source. Denmark lacks a serious political blog culture. The most popular blogs are on fashion and gourmet cooking.

Public radio and television are financed via licence fees. Plans to privatise the country's second TV channel, TV2 were abandoned and instead it became a pay channel. However the centre-right government that was formed in November 2016 is determined to push ahead with privatisation. In the sphere of radio there are around fifteen private stations alongside the public ones. Radio24syv, operated by the media publishers Berlingske Media, enjoys nationwide success.

Press Freedom Rating:

Reporters without Borders: 4th place (2017)
Freedom House: 6th place – status: free (2016)

Updated: May 2017
перейти к поиску СМИ

СМИ из Дания на сайте euro|topics

перейти к поиску СМИ