Malta: Medya çevrelerini sarsan cinayet

Araştırmacı gazeteci Daphne Caruana Galizia’nın Ekim 2017’de öldürülmesi, Malta medyasını ağır bir şekilde sarstı. Siyasi ve ekonomik yolsuzlukları inceleyen Caruana Galizia, yurtdışında da tanınan bir gazeteciydi.

Öldürülen gazeteci Daphne Caruana Galizia'nın anısına Valletta'daki Adalet Sarayı'nın önündeki fotoğrafı.
Öldürülen gazeteci Daphne Caruana Galizia'nın anısına Valletta'daki Adalet Sarayı'nın önündeki fotoğrafı.
Daphne Caruana Galizia otomobilinin koltuğu altına konan bir bombayla 16 Ekim 2017 günü öldürüldü. Bombayı, Malta ekonomi bakanıyla ilişkisi olduğu ileri sürülen iki kişi tarafından yerleştirilmişti.

Aradan aylar geçmesine karşın bu olayın perde arkasında yer alan azmettiriciler hakkındaki bilgi hala son derece kısıtlı. Ancak Galizia’nın, Malta başbakanı ile eşinin, Panama Papers ve Azerbaycan ile imzalanacak enerji anlaşmasıyla ilişkilerini incelediği biliniyor.

Cinayetin işlendiği dönemde Caruana Galizia’ya açılmış 42 farklı hakaret davası, Maltalı siyasetçilerin ve iş dünyası temsilcilerinin araştırmacı gazeteciliğe yaklaşımına ilişkin iyi bir örneklem sunuyor.

Oysa nüfusuna oranla Malta’daki medya sahnesi inanılmaz bir çeşitlilik sergiliyor: On dört günlük ve haftalık gazete, yedi ulusal televizyon kanalı, bir düzineden fazla radyo istasyonu ve çok sayıda çevrimiçi portal mevcut. 1814 ile 1964 yılları arasında Büyük Britanya hakimiyeti altında bulunan Malta’da günümüzde de İngilizce, Maltaca ile birlikte resmi dil.

Eski sömürgeci güç medya alanında da günümüzde yansımasını buluyor: Yazılı basının yarısı, iki tane günlük ve beş tane haftalık gazete İngilizce çıkıyor. En yüksek tiraja sahip günlük gazete, 1935 yılından beri çıkan Times of Malta, ortalama 60 bin okuyucusuyla referans gazete statüsünde ve model aldığı İngiliz The Times gibi kısmen online içerikler için ücret talep ediyor. Malta’da yazılı basının tirajı sürekli düşerken, internet medyasına ilgi hızla yükseliyor. Malta halkının hemen hemen yüzde 75’i düzenli olarak internet kullanıyor. Diğer AB ülkeleriyle karşılaştırıldığında Malta’da kişi başına sosyal medya kullanım oranı çok yüksek.

İngilizce yayınlar ticari amaç güderken, ülkenin iki büyük siyasi partisi Maltaca yayınları sübvanse ediyor. Bunun nedeniyse ekonomik değil, medyada varlık göstermeye yönelik. Kurumsal etki çok sayıda medyada geçerli: İktidardaki İşçi Partisi bir haftalık gazetenin yanı sıra bir televizyon kanalı ile bir radyo istasyonunun sahibi. Muhalefetteki Milliyetçi Parti bir günlük gazete çıkartıyor. Kilisenin kendine ait iki radyo istasyonu ve bir çevrimiçi haber portalı bulunuyor. GWU İşçi Sendikası da sahip olduğu bir günlük gazete, bir haftalık gazete ve bir haber portalı ile, çıkar gruplarının Malta’nın medya pazarını nasıl sahibinin sesi olarak kullandıklarını gösteriyor.

Basın özgürlüğü sıralamasındaki yeri (Sınır Tanımayan Gazeteciler):
65. sıra (2018)

Nisan 2018 itibariyle
Medya arama

euro|topics'te Malta medyası

Medya arama