Lüksemburg: Basılı yayın organlarına ve çevrimiçi içeriklere destek

Okur sayısındaki düşüş, seri ilanlar alanındaki büyük kayıplar ve çevrimiçi iş modellerinin yetersizliği, Lüksemburg Büyük Dükalığı’nın çoğulcu medya ortamını tehlikeye atan unsurlar. Devletin destek verdiği basılı medya organlarının sadece çok azı kâr ediyor.

Avrupa’nın en büyük özel televizyon ve radyo holdingi RTL Group (© picture-alliance/dpa)
Avrupa’nın en büyük özel televizyon ve radyo holdingi RTL Group (© picture-alliance/dpa)
Lüksemburg Büyük Dükalığı’nda, Saint-Paul ile Editpress yayınevlerinin arasında onlarca yıla dayanan azılı bir rekabet sürmekte. Saint-Paul, Hıristiyan demokratlara yakınken, diğeri Sosyalistlerle dirsek temasında. İki büyük gazete yayıncısı arasındaki rekabet, her iki grubun da, okurlar tarafından memnuniyetle karşılanan ücretsiz gazete dağıtmaya başladıkları 2007 yılında daha da kızıştı. Birlikte ulaştıkları tiraj, Saint-Paul’e ait olan geleneksel olarak ülkenin en büyük gazetesi Luxemburger Wort’un tirajını geçti.

Ücretsiz gazeteler hayatta kalmayı başaramadı ancak o günden bu yana, parayla satılan gazetelerin çoğu ciddi anlamda okur kaybına uğradı. Özellikle Editpress tarafından çıkarılan Tageblatt’ın yanı sıra liberal Lëtzebuerger Journal ve Komünist vum Lëtzebuerger Vollek için geçerli bir durum bu. Hatta Luxemburger Wort’un Fransızca muadili olan La Voix du Luxembourg, 2011 yılında kapılarını kapatmak zorunda kaldı. Öte yandan e-kağıt sürümü sayesinde Luxemburger Wort ve Editpress’in Fransızca yayınlanan Le Quotidien’i hafif bir okur artışı kaydedebildi.

Lüksemburg’ta devlet basılı medya organlarına, milyonlar tutarında destek sağlasa da, bu teşviklerden sadece piyasa lideri üç şirket yararlanıyor. 2017 yılında devlet tarafından tahsis edilen 7,4 milyon Avronun aslan payı Tageblatt, Luxemburger Wort ve Le Quotidien arasında paylaşılıyor. Basın teşvik yasasına getirilen bir ilave düzenlemeye göre bundan sonra çevrimiçi sürümler de kamu desteğinden yararlanabilecek. Bu iş için devlet bütçesinden şimdilik 450 bin Avro ayrıldı.

Dergiler alanındaysa Télécran ve Revue adlı kültür dergileri okur sayılarında ciddi bir düşüşü sineye çekmek durumda kaldı. Haftalık siyasi gazeteler olan Le Jeudi, D'Lëtzebuerger Land, Woxx ya da aylık olarak yayınlanan ekonomi dergisi Paperjam gibi diğer süreli yayınlar ise günlük gazetelerin yaşadığı kayıplardan faydalanmasını bildi.

Bunun dışında Portekizce (Contacto, Correio) ve İngilizce (Delano) olarak yayınlanan dergiler, yabancı nüfusun oranı yüzde 40 olan ve zaten yapısı itibariyle çok dilli bir ülke olan Lüksemburg’un medya coğrafyasının önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Üç resmi dili Almanca, Fransızca ve Lüksemburgca olan ülkedeki gazetelerin çoğu Almanca ya da Fransızca olarak yayınlanıyor, Lüksemburgca yazılı dil olarak pek kullanım bulmuyor.

Avrupa’nın en büyük özel televizyon ve radyo holdingi olan RTL Group, Lüksemburg’ta yerleşiktir. Şirket Lüksemburg’ta diğer kanalların yanı sıra RTL Télé Lëtzebuerg’u da işletmekte.

Basın özgürlüğü sıralamasındaki yeri:
Sınır Tanımayan Gazeteciler: 15. sıra (2017)
Freedom House: 7. sıra – Statüsü: Özgür (2016)

Mayıs 2017 itibariyle
Medya arama

euro|topics'te Lüksemburg medyası

Medya arama