Norveç’ten Dünya Kupası’nda Viking şovu: Uygunsuz bir hareket mi?
Norveç futbol takımı, Dünya Kupası’na hareket etmeden önce Viking kılığına girdikleri bir fotoğraf yayınlamıştı. Bu sembolizmi hemen benimseyen taraftarlar, stadyumda hayali bir Viking gemisinde birlikte kürek çeker gibi yapıp “Ro!” (Çek!) diye bağırmaya başladılar. Pazartesi günü Senegal’e karşı alınan galibiyetin ardından yıldız forvet Erling Haaland’ın etrafında toplanan takım da kürek çekmeli kutlamaya katıldı. İskandinav basınında ise gösteriye yönelik farklı değerlendirmeler var.
Daha utanç verici olamazdı
Yazar Alex Schulman, Dagens Nyheter’de hissettiği başkaları adına utanma duygusunu şöyle dile getiriyor:
“Kusura bakmayın ama [İsveçli oyuncular] Alexander Isak ve Viktor Gyökeres’in buna benzer Viking maskaralıklarına giriştiğini görmek zorunda kalsaydım, utancımdan ölürdüm. Ama görünen o ki Norveçliler bundan oldukça heyecan duyuyor, çünkü artık onlar da katılıyor: Tribünlerden, herkesin bir anda kadırga kölesi rolüne bürünüp ‘Çek! Çek!’ diye bağırdığı çılgın bir tezahürat yükseliyor. ... Demek ki seyirciler de Vikinglerden oluşuyor! Görüntüleri izleyince gözlerime inanamıyorum. Sanki kocaman bir küreği kavramışlar gibi hep birlikte öne eğiliyor ve tüm bu süre boyunca birbirlerine bağırıyorlar: ‘Çek! Çek! Çek!’ Norveç’te neler oluyor? İşler nasıl bu noktaya gelebildi?”
Nordik semboller her türlü şüpheden uzaktır
Berlingske, peşin hükümlere karşı uyarıda bulunuyor:
“Bu, hem Norveç’in kültürel mirasını konu alan hem de geniş Norveç halkının ülkenin benzersiz ulusal mirasına ilişkin algısını güçlendiren popüler bir kampanya. Ancak Norveç solu, Pavlovvari bir refleksle şoke olmuş durumda. Milli takımın gururlu Vikinglerden oluşan bir halk olarak tasvir edilmesi, onlara göre Nazizmin, faşizmin ve milliyetçiliğin bir yansıması - hatta ‘hiper maskülenliğin’ ürkütücü bir ifadesi. Nasyonal Sosyalistlerin Nordik sembolleri kendi yozlaşmış ideolojileri için kötüye kullanmış olması, Nasyonal Sosyalizmden neredeyse bin yıl önce yok olmuş bir kültüre mal edilemez.”