Slovenya: Kaliteden ödün veren tutumluluk

Slovenya’nın dar sayılacak medya sektörünün en temel özelliği, medya organlarının büyük oranda yoğunlaşmış olması. Geçtiğimiz iki yıl içinde Slovenya’daki büyük günlük gazetelerin özelleştirme süreci tamamlanmış oldu. Yugoslavya’nın dağılmasının ardından Slovenya basını sadece kısmen özelleştirilmişti.

Piran’da bir gazete okuru. (Flickr, Greta Hughson, CC BY-NC 2.0)
Piran’da bir gazete okuru. (Flickr, Greta Hughson, CC BY-NC 2.0)
Slovenya’da basılı medya organlarının satışı genel olarak şeffaf bir süreç içerisinde gerçekleşmiyor, bu nedenle gazete çalışanları gelecekleri için kaygı duyuyor. Geçtiğimiz iki yıl içinde, başta Delo ve Večer olmak üzere büyük günlük gazetelerde, maliyetleri düşürmek için çalışanlar işten çıkarıldı. Bu nedenle birçok gazeteci, araştırmacı gazetecilik ve kaliteden ödün verilerek tasarrufa gidileceğinden endişe ediyor. Bir başka sorun da, basımı gazete sahiplerinin yanı sıra radyo ve televizyonda da düşük maaşlara ve sosyal güvencesiz çalışmaya mecbur kaldıkları için bağımsız çalışmak zorunda kalan gazetecilerin sosyal statüsü.

Ekonomik kriz gazetelere de dokundu elbette; birkaç yıldır gazetelerin satılan adetlerinde ciddi düşüşler gözlemleniyor. Aynı zamanda Delo, Dnevnik, hatta Večer gibi kamuoyu oluşturma gücüne sahip günlük gazeteler bile internet üzerinden hizmet sağlayarak okuyucu sayılarını arttırmaya çalışıyorlar. Çevrimiçi portallardaki içeriğin büyük kısmı günümüzde ücretli.

Kültür bakanlığı, 2024’e kadar Slovenya’da, medyanın durumunun düzeltilmesi amacıyla bir geliştirme stratejisi geliştirdi. Ancak bu strateji gazeteci sendikalarınca, bu haliyle reddediliyor. Sendikalar adı geçen stratejiyi “stratejik hedefler, sistemik ve yasal değişiklikler ve medya politikasında alınacak önlemlerin tutarsız bir karışımı” olarak nitelendiriyor.

Televizyon pazarı, Devlet Televizyonu RTV ve birçok özel kanaldan meydana geliyor. 1 Mart 2016’dan bu yana Nova24 TV adında yeni bir özel televizyon kanalı ve buna ait bir de çevrimiçi portal var. Kurucuları arasında eski başbakan ve şimdinin muhalefet siyasetçisi Janez Janša ve partisi, muhafazakar SDS’den çok sayıda etkili siyasetçiler yer alıyor. Sadece bilgi programları içeren kanalın çevrimiçi portalı da esas olarak bilgilendirici ve siyasi içeriğe sahip. Bağlı olduğu medya kuruluşu, yöneticisi Boris Tomašič’in ifadesine göre sağ muhafazakar ancak herhangi bir partiye yakın durmuyor.

Slovenya’nın bağımsızlığının ardından kurulan çok sayıda özel radyo kanalı olmasına karşın, iki devlet radyosu olan Val 202 ve Ra SLO1 hala ülkenin en çok dinlenen radyo kanalları arasında. Bir dönem ülkedeki radyo sayısı 90’a kadar çıkmış olsa da çok sayıda küçük, yerel radyo istasyonu, ulusal yayın yapan daha büyük radyo şebekeleri tarafından satın alındı.

Basın özgürlüğü sıralamasındaki yeri:
Sınır Tanımayan Gazeteciler: 37. sıra (2017)
Freedom House: 33. sıra – Statüsü: Özgür (2016)

Mayıs 2017 itibariyle
Medya arama

euro|topics'te Slovenya medyası

Medya arama